Peterwarren3.reismee.nl

Auckland

Kia oro,

Donderdagochtend was ik al vroeg wakker. Ben tot ongeveer 9.00 wezen dommelen in bed. Na het opstaan ordende ik al mijn spullen. Door mijn late aankomst woensdagavond, was daar niet aan toe gekomen. Daarna ging vrij vlot richting het stadscentrum. Eerst langs Queenstreet, met zijn winkels, en daarna naar de haven. Het was prachtig weer; ik denk zo'n 18 graden. Na de wandeling langs de haven liep ik naar de bekende Sky tower. De mast is in totaal 328m hoog. Van 186m hoogte had ik een uitzicht over Auckland.

Vrijdag ben naar het Auckland museum geweest. Het museum had verdeeld over 6 vleugels meerdere tentoonstellingen. Met name de afdeling Maori´s en ANZAC (de wereldoorlogen) waren zeer interessant.

Zaterdag en zondag heb ik niet zo veel onderhouden. Ik heb veel gelezen uit de historische roman over Catherine de Medici. Daarnaast heb ik mijn volgende trip geboekt. Omdat het de komende week geen goed weer zal zijn in Nieuw Zeeland vertrek ik dinsdagmiddag naar hoofdstad Wellington.

van Sydney naar Auckland

G´day everyone,

In deze blog praat ik jullie bij wat ik de afgelopen dagen gedaan heb.

De afgelopen dagen had ik een leuk contact met de 34 jarige Natalie en de 15 jarige Isabel uit Las Vegas. Wat heb ik met ze gelachen! De dames zijn dinsdagmorgen vertrokken naar Adelaide. De emails zijn uitgewisseld. We zullen wel zien of contact blijft bestaan.

Dinsdag ben ik naar the Power Museum geweest. Daar was een speciale tentoonstelling over de eerste Narnia film. Je stapte via een deur (de deur in de klerenkast) zo in het winterlandschap van Narnia. Heel mooi was het om attributen, kleding en wassenbeelden te zien uit de film. Naast de speciale tentoonstelling heb ik ook de rest van het museum verkend. Ik vond vooral de stoommachines interessant.

Woensdagochtend checkte ik zo rond 9.30 uit en deed mijn spullen in een locker. Zo tegen 11.00 vertrok met de metro naar het internationale vliegveld. Tijdens het wachten las ik een historische roman over Catherine de Medici. Zij was het brein achter de afslachting van hugenoten tijdens de St. Bartholomeus nacht van 24 augustus 1572.

Tijdens het inchecken bij Quantas werd ik onaangenaam verrast. Je mag niet naar Nieuw Zeeland als je geen vliegreis terug hebt geboekt naar Australië. Ter plekke heb ik een vliegreis geboekt voor woensdag 8 augustus van hoofdstad Wellington naar Sydney. Een vliegreis naar Melbourne was niet mogelijk. Ik blijf dus twee weken in Nieuw Zeeland.

De vliegreis naar Auckland verliep rustig. Aan boord heb ik een familiefilm gekeken met Matt Damon en Scarlet Johanson. De titel is mijn ontschoten. Ook een aflevering van `Fly with me`, van de makers van Little Britain, heb ik nog gekeken. De vlucht duurde ongeveer 3 uur. De paspoortcontrole ging bijzonder snel. Binnen een half uur stond ik bij de transferbus voor Auckland City. Met de shuttlebus werd ik vlakbij de hostel afgezet. De komende 6 dagen wordt YHA Auckland Centre mijn verblijf.

Catch ya later mates

Sydney: Woensdag 19 juli - maandag 23 juli

G´day everyone,

Mijn weekje Sydney zit er al weer bijna op. Wat een leuke stad! Ik vervolg mijn verhaal vanaf donderdag 19 juli.

Donderdag heb ik eerst een wandeling gemaakt naar de noordkant van Sydney via de Harbour Bridge. Ik heb keurig de rechterkant genomen langs de autoweg; de linkerkant is uitsluitend voor fietsers. Mocht je toch een gokje willen wagen kan het je een boete opleveren van 500 dollar. Aan de rechterkant houden twee mannen van de beveiliging alles in de gaten. Om zelfmoord te plegen moet je eerst een flinke hoeveelheid gaas wegknippen om überhaupt daar aan te beginnen. De security mannetjes liepen zich enorm te vervelen. Het zou toch je baan zijn voor de rest van je leven!

Vrijdag ben ik naar Darling Harbour gewandeld. Daar bevindt zich sinds april een Madame Tassaud. Ongeveer 95% van de wassenbeelden zijn bekende Australiërs. De meeste herkende ik wel. Jullie hebben een aantal foto´s van Madame Taussad al kunnen bekijken.

Zaterdag was het weer vrij somber en was ik niet zo heel actief.

Zondag ben ik met een groep uit het hostel naar een Aussie footy match geweest. De Sydney Swans speelde een thuiswedstrijd tegen St. Kilda (vlakbij Melbourne). Na een matige eerste periode (footy heeft vier periodes van ongeveer 30 min!) won the Swans overtuigend van the Saints. Om me heen werd door jong en oud (ook echtparen van in de zeventig!) werd enthousiast geroepen of gemopperd. Na afloop zijn we pizza met bier wezen nuttige in een kleine kroeg vlak naast het hostel.

Vandaag (maandag) wordt een dag van dingen regelen. De vlucht voor de volgende bestemming heb ik net geboekt. Ik ga een week naar Auckland in Nieuw Zeeland. De hostel is ook geboekt. Straks doe ik de was nog. Verder heb ik voor vandaag of morgen niks gepland.

Woensdag moet ik uiterlijk om 10.00 uitchecken en vlieg ik om 16.00 vanaf het internationale vliegveld met Quantas naar Auckland.

Catch ya later mates!

maandag 16 juli - woensdag 18 juli: Groningen - Schiphol - London - Singapore - Sydney

G´day everyone,

Op dit moment dat ik het eerste gedeelte van dit verhaal schrijf, ben ik aangekomen in het hostel van Sydney Central. Omdat ik heel vroeg ben geland (om 5.05 plaatselijke tijd) is mijn kamer nog niet gereed. Ik slaap de komende zeven dagen op een vier persoon kamer.

Maandag werd ik heel vroeg wakker. Ik denk dat het zo rond 5.00 was. Het was waarschijnlijk een combinatie van het licht in de kamer en het enthousiasme om weer naar Australië te gaan. Omdat ik in huis niks meer hoefde te doen, ben ik toen maar mijn Arne Dahl (Zweedse schrijver!) boek gaan uit gelezen. Rond 11.00 nam ik de bus naar het Centraal Station. Met de intercity was ik ruim op tijd op Schiphol. Normaal gesproken moet je drie uur van te voren aanwezig. Maar mijn vliegtuig van British Airway (BA) vloog eerst naar London Heathrow.

De vlucht naar London Heathrow had 20 minuten vertraging. Geen idee waarom. Het personeel aan boord was typisch Engels. Niet zo spontaan en niet flexibel. Als je personeel van Aziatische vluchtmaatschappijen gewend bent, valt het een beetje tegen.

Bij London Heathrow werden we verplaatst naar het internationale gebouw. Daar werden we de douane grondig gecontroleerd. En ja hoor Worldtraveller (zo staat ook mijn boardingpass) mr Warren werd er uitgepikt voor een extra controle. Zelfs de schoenen moesten uit. Uiteraard was er niks te vinden. Ik was gelukkig op tijd in het vliegtuig. Ook de vlucht van London Heathrow had vertraging: 1,5 uur. Als oorzaak werd gemeld dat er niets mis was gegaan met het plaatsen van een aantal dieren in het vliegtuig. Tja, je moet honden en katten niet bijelkaar zetten.

De vlucht naar Singapore verliep gemoedelijk. Tijdens de 12 uur durende vlucht heb ik een film (the Hunger games) gekeken en ook wat geslapen. En dat zonder slaappillen. Twee blikken Heineken verrichtte wonderen. En het eten was prima! Wel raar om rond 16.00 ontbijt te krijgen en avondeten om 23.00.

In Singapore was het ongeveer een uurtje wachten, terwijl de vliegtuig werd schoongemaakt en werd voorzien van benzine. Ook de vlucht naar Sydney verliep prima. Dit keer was het een vlucht van ongeveer 6,5 uur. Het uitchecken en het verplaatsen met de metro ging helemaal snel. Om 6.15 stond ik al bij het hostel.

Ondertussen heb ik Sydney al wat verkend. Ik ben naar the Opera House gelopen en zag dat de populaire Justin Bieber een promotie optreden deed. Wat een gekrijs van honderden fans van gemiddeld 15 jaar. Natuurlijk heb ik een aantal foto´s gemaakt. Die krijgen binnenkort te zien.

Day before

G'day everyone,

Dit weekend heb ik al mijn spullen gepakt voor de trip. Net als de eerdere reizen naar Down Under wordt alles weer vervoerd in een grote backpack en een kleinere rugzak (voor de handbagage). Van de week had ik al de kleren uitgezocht om mee te nemen. En ook dit jaar zat ik weer met het dilemma: hoeveel neem ik mee? Volgens mijn reisgegevens mag ik 23kg meenemen. Uiteraard wil ik het gewicht beperkt houden. Vandaar dat ik ook wat oudere kleren meeneem.

Zaterdag heb ik de spullen ingepakt. Dit jaar heb ik voor het eerst ook een filmcamera mee en een notebook (met Words). Het is de bedoeling dat ik filmpjes ga maken, die ik jullie in september kan laten zien via youtube. Vandaag ga ik nog wat opruimen in huis; een beetje stofzuigen en de laatste afwas doen.

De komende twee dagen zullen inspannend zijn. Maandagavond vlieg ik vanaf Schiphol eerst naar London Heathrow. Na een korte stop (van ongeveer anderhalf uur) vlieg ik vervolgens via Singapore (tussenlanding) naar Sydney. Daar hoop ik woensdag 18 juli om 5.05 plaatselijke tijd (dinsdag 17 juli om 19.05 Nederlandse tijd) te landen.

De eerste week verblijf ik bij YHA Sydney Central. Het hostel waar ik de eerste twee keer verbleef, The Rocks (vlakbij the Operahouse), was voor de komende week volgeboekt. Tja, het is jammer maar nu zit ik dichter bij de winkels en het is maar 30 minuten lopen van het Opera house.